Дидактичні ігри з екологічного виховання
(для дітей старшої групи)
«Де сніжинки?»
Мета: Уточнити і розширити уявлення дітей про сніг. Допомогти дітям зрозуміти, чому при зміні температури сніг змінює свої властивості. Розвивати мислення інтерес до зимових явищ до неживої природи.
Матеріал: Картки із зображенням різних станів води: водоспад, річка, калюжа, лід, снігопад, хмара, дощ, пар, сніжинка, крапля, град; чотири картки із зображенням чотирьох часів року.
Хід гри:
Діти йдуть хороводом навколо розкладених по колу карток. На картках зображені різні стани води: водоспад, річка, калюжа, лід, снігопад, хмара, дощ, пар, сніжинка, крапля і т.д.
Під час руху по колу вимовляються такі слова:
Ось і настало літо.
Сонце яскравіше засвітило.
Стало спекотніше припікати,
Де сніжинку нам шукати?
З останнім словом усі зупиняються. Ті, перед ким розташовується потрібні картинки, повинні їх підняти і пояснити свій вибір. Рух продовжується зі словами:
Нарешті прийшла зима:
Зима, завірюха, холоду.
Виходьте погуляти.
Де сніжинку нам шукати?
Знову вибирають потрібні картинки і пояснюється вибір.
Ускладнення: Лежать 4 обруча із зображенням чотирьох часів року. Діти повинні рознести свої картки за обручам, пояснивши свій вибір. Деякі картки можуть відповідати декільком порами року. Висновок робиться з відповідей на питання:
- В який час року, вода в природі може перебувати в твердому стані? (Зима, рання весна, пізня осінь.)
Що шкідливе і корисне для природи (води)?
(Гра з перфокартами.)
Мета: Звернути увагу дітей на ставлення людини до об'єктів природи (воді). Закріпити правила поведінки в природі. Виховувати дбайливе ставлення до води.
Матеріал: Перфокарти, на яких зображено дії людини, що завдають шкоди природі (воді) та застосування води у корисних цілях.
Ігрова дія: Відзначити різними знаками (наприклад, різного кольору або форми) позитивний і негативний вплив людини на природу (воду).
Дидактична гра «Вибери їстівні гриби і ягоди»
Мета гри: закріплення знання про їстівні та отруйні рослини, вміння відрізняти їх один від одного.
Матеріал: кошики, муляжі або картки із зображенням їстівних і отруйних грибів і ягід, фішки.
Хід гри: запропонувати зібрати їстівні гриби і ягоди в кошики, а «неїстівні» залишити в лісі. За кожне правильно вибране рослина-фішка. Виграє гравець, який набрав найбільшу кількість фішок.
Дидактична гра «Наші помічники рослини»
Мета гри: закріпити у дітей уявлення про те, як допомогти собі та іншим залишатися завжди здоровим.
Обладнання: предметні картинки із зображенням лікарських рослин.
Хід гри: Гра проводиться за принципом лото. У дітей карти із зображенням лікарських рослин. Вихователь показує картинки з аналогічними малюнками. Дитина, у якого є ця рослина, розповідає про його використанні для лікування. Якщо сказав правильно, отримує картинку.
Виграє той, хто першим закриє свою картку.
Гра «Збери з частин».
На кожному столі лежить конверт, в якому знаходяться картки, де зображені голови, хвости диких звірів. Зараз ми перевіримо, чи знаєте ви діти, звірів, що мешкають в нашому краї. Для цього, дістаньте з конверта картки. Викладіть їх на столі, приєднуючи до голови тваринного його хвіст. (Заєць, ведмідь, рись, олень, лисиця, білка, вовк, борсук).
Гра «Де живуть птахи?».
На столах лежать картки із зображенням сонця, снігу і птахів. Перелітні птахи: гусак, журавель, качка, ластівка. Зимуючі птахи: ворона, синиця, сова, снігур. Подивіться уважно на картку і з'єднайте стрілками перелітних птахів із зображенням сонця, а зимуючих із зображенням снігу.
«Я їду в село»
Для гри знадобиться набір предметних картинок, які складаються стопкою зображенням вниз.
Дитина оголошує: "Я їду в село і беру з собою." І витягує зі стосу будь-яку картинку. Далі він повинен пояснити, навіщо йому цей об'єкт в селі. У грі беруть участь 3-4 дитини.
Кінцевий пункт подорожі періодично змінюється: в село, в гості до мавпочкам, на північний полюс, на море відпочивати і т. Д.
Хто літає?
Мета: закріпити вміння дітей класифікувати комах за способом їх пересування; збагатити знання про характерні особливості комах.Матеріал: картонки із зображенням різних комах.
Хід гри. Вихователь розкладає на столі картки із зображенням різних комах. За його сигналом двоє дітей відбирають картки із зображенням комах, які літають (метелики, бабки, комарі та ін.), повзають (мурахи, жуки, мухи), стрибають (коники).
Хто де живе і що їсть?
Мета: закріпити знання про тварин, їхній спосіб поведінки, харчування; викликати бажання турбуватися про них.Матеріал: картинки із зображенням тварин, кружечки для оцінки відповідей дітей.
Хід гри. Педагог показує картинку із зображенням тварини й запитує: Хто це, де живе, що їсть? За правильну відповідь роздає кружечки. В кінці проводиться підрахунок кружечків у кожної дитини. Ставиться запитання: Як би ви могли допомогти тваринам, особливо взимку?
Буває – не буває
Мета: виявити рівень засвоєння природничих знань дітьми та їхнє вміння орієнтуватися у явищах природи.Хід гри. Вихователь. Послухайте, будь ласка, що я вам зачитаю і скажіть, чи буває так, чи ні.
- Випав великий сніг, і зацвіли проліски.
- Хлопчик поїхав на лижах збирати суниці.
- У саду цвітуть троянди, а двірник замітає сніг на стежці.
- Падає жовте листя, а діти ідуть до школи.
- Випало багато снігу. Діти взяли санчата й пішли кататися з гірки,
- На деревах розпускаються бруньки. Цвітуть квіти. Готуються відлітати птахи.
- Хлопчик був у лісі і бачив у норі півня.
Листячко, квіти, плоди
Мета: вчити дітей активно використовувати знання про рослини; виховувати такі якості, як взаємодопомога, доброзичливість, витримку (щоб не зривали незрілі плоди).
Матеріал: вирізані або наклеєні на фланель чи замшевий папір листя, плоди, квіти.
Ігрове завдання: виростити плоди або квітку.
Правила гри: підбирати плоди до листя, квіток або навпаки.
Хід гри. Варіант І. На демонстраційній дошці викладіть дві гілки: на одній плоди, квіти і листя однієї рослини, а на другій – плоди і листя різних рослин, наприклад, листя аґрусу та плоди вишні. Чи дозріють ці плоди, розквітнуть квіти і навпаки? Бажаючі виправляють помилку – до листків добирають потрібні плоди, квіти.
Варіант II. На гілці з листям різні плоди, квіти, лише одні з них розміщені правильно.
Завдання. Замінити помилково вирощені плоди, квіти правильними.
Мета: вчити дітей активно використовувати знання про рослини; виховувати такі якості, як взаємодопомога, доброзичливість, витримку (щоб не зривали незрілі плоди).
Матеріал: вирізані або наклеєні на фланель чи замшевий папір листя, плоди, квіти.
Ігрове завдання: виростити плоди або квітку.
Правила гри: підбирати плоди до листя, квіток або навпаки.
Хід гри. Варіант І. На демонстраційній дошці викладіть дві гілки: на одній плоди, квіти і листя однієї рослини, а на другій – плоди і листя різних рослин, наприклад, листя аґрусу та плоди вишні. Чи дозріють ці плоди, розквітнуть квіти і навпаки? Бажаючі виправляють помилку – до листків добирають потрібні плоди, квіти.
Варіант II. На гілці з листям різні плоди, квіти, лише одні з них розміщені правильно.
Завдання. Замінити помилково вирощені плоди, квіти правильними.
Живе – не живе
Мета: навчити розрізняти об'єкти та явища живої та неживої природи.
Вихователь називає об'єкти і явища природи і пропонують визначити належність до певної групи.
Наприклад: вода, мак, каміння, грім, зірки, соняшник та ін.
Мета: навчити розрізняти об'єкти та явища живої та неживої природи.
Вихователь називає об'єкти і явища природи і пропонують визначити належність до певної групи.
Наприклад: вода, мак, каміння, грім, зірки, соняшник та ін.
Літає, ходить, повзає, плаває
Мета: закріпити знання про спосіб життя об'єктів природи.
Вихователь називає ( показує малюнки або зосереджує увагу на об'єктах природи), пропонує дітям визначити спосіб їх пересування.
Мета: закріпити знання про спосіб життя об'єктів природи.
Вихователь називає ( показує малюнки або зосереджує увагу на об'єктах природи), пропонує дітям визначити спосіб їх пересування.
Ігри-медитації
Вихователь. Уяви себе квіткою (ромашкою, конвалією та ін.), пташкою, метеликом, хмаркою, дощиком, деревом та ін. Розкажи про свої дії, вибери лінію поведінки в цій ролі. Чи хотілося б тобі, щоб тебе топтали, рвали, просто нищили?
Вихователь. Уяви себе квіткою (ромашкою, конвалією та ін.), пташкою, метеликом, хмаркою, дощиком, деревом та ін. Розкажи про свої дії, вибери лінію поведінки в цій ролі. Чи хотілося б тобі, щоб тебе топтали, рвали, просто нищили?
Ігри-порівняння
- Чим подібні і чим відрізняються кролик і кішка?
- Що є спільного і відмінного у кішки та кошеняти?
- Що спільного у кішки з тигром?
- Яка відмінність між білкою і кішкою. У чому їх подібність?
- Чим схожі кінь і корова? Що у них є відмінного?
- Чим подібні і чим відрізняються кролик і кішка?
- Що є спільного і відмінного у кішки та кошеняти?
- Що спільного у кішки з тигром?
- Яка відмінність між білкою і кішкою. У чому їх подібність?
- Чим схожі кінь і корова? Що у них є відмінного?
Примітка. Матеріалом для такого типу ігор можуть слугувати будь – які тварини, рослини.
Правила поводження у природі
Немає коментарів:
Дописати коментар